Zmiany dotyczące fakturowania - obowiązują od początku 2013 roku

Szanowni Państwo,
jak to w nowym roku nastąpiły pewne zmiany, które nas dotyczą choć na szczęście w niewielkim zakresie.
Pozwalam sobie dla wygody Państwa pokrótce je wymienić, choć pewnie znacie je już z informacji od swoich biur rachunkowych.


Zmiany dotyczą fakturowania ( w załączeniu tekst zmian) – dla nas ważny jest tylko akapit:
4) wyrazów „procedura marży – towary używane”; „procedura marży – dzieła sztuki”
lub „procedura marży – przedmioty kolekcjonerskie i antyki”,
które zastępują dotychczasowe wyrażenie „FAKTURA VAT marża” bądź też odesłanie do przepisów
art. 120 ustawy o VAT lub art. 313 dyrektywy (stosownie do § 5 ust. 2 pkt 4 - rozwiązanie to odpowiada art. 226 pkt 14 dyrektywy 2006/112/WE).


Inna zmiana to to, że na fakturze vat  za paliwo nie trzeba pisać już nr rejestracyjnego samochodu,
ale trzeba udowodnić, że do tego konkretnego samochodu się tankowało, wiec lepiej nadal stosować takie same zasady, czyli na faktura vat  za paliwo dalej wpisywać nr rej. samochodu.
Zmiana nastąpiła tez w podatku dochodowym polegająca na tym, ze jeśli do 30 dni od terminu płatności faktura kosztowa lub rachunek nie zostaną zapłacone to nie ma się prawa odliczać w koszty takiej faktury (rachunku) i należy skorygować podatek dochodowy - w związku z tą zmianą w należy dostarczyć do biura rachunkowego oświadczenie, wzór którego załaczam poniżej.

Oświadczenie - plik do pobrania
Zasady dotyczące fakturowania- broszura - plik do pobrania

W związku ze zmianami w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w części dotyczącej uznawania za koszty uzyskania przychodów tylko faktur zapłaconych, prosimy uprzejmie o przybijanie na fakturach kosztowych zapłaconych gotówką pieczątki o treści „zapłacono gotówką/kartą, data, podpis”.
Dlaczego pieczątka ? Żeby było widać i żeby była sprawa jednoznaczna.
Są określone wymogi formalne dla faktur, ale w praktyce każdy programista nadaje swoją grafikę i wyszukanie na tych fakturach określonych  informacji jest czasochłonne, albo ich nie ma. Bo określenie formy płatności „płatne gotówką” nie znaczy „zapłacone”.
Oczywiście, dotyczy to firm, które mają więcej niż kilka faktur.
Jak będziemy ewidencjonować płatności dokonane przelewem? Ustalimy indywidualnie.
Są dwie możliwości:
1.Wprowadzanie wszystkich operacji z wyciągów bankowych i rozliczanie płatności, a w konsekwencji otrzymujemy zbiór faktur nierozliczonych, czyli nie zapłaconych,
2.Wysyłanie po miesiącu do podatnika  rejestru faktur, a podatnik opisuje nr, datę, kwotę wyciągu bankowego.
Pierwszy wariant  jest pracochłonny ale dokładny i może być robiony przez Biuro Księgowe.
Drugi może być zrobiony przez podatnika.

 

Z poważaniem
Zuzanna Migo-Rożek
Prezes Stowarzyszenia Antykwariuszy Polskich

 

Bezpłatny newsletter

Chcesz otrzymywać informacje związane z naszym stowarzyszeniem?

Ankieta

Czy jesteś za swobodnym wywozem dzieł sztuki z Polski?

Kalendarz

Sierpień 2017 Wrzesień 2017
Ni Po Wt Śr Cz Pi So
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31